كنترل خشم قبل از اينكه خشم شما را كنترل كند


كنترل خشم قبل از اينكه خشم شما را كنترل كند

همه ما مي‌دانيم كه خشم چيست، و همه ما آن را احساس كرده ايم: چه به عنوان يك ناراحتي مبهم و يا به عنوان خشم كامل.

خشم يك احساس كاملا طبيعي، معمولا سالم و انساني است. اما هنگامي‌ كه از كنترل خارج مي‌شود و ويرانگر مي‌شود، مي‌تواند مشكلاتي را به بار آورد- مشكلاتي در كار، در روابط شخصي شما و در كيفيت كلي زندگي شما. و اين مي‌تواند باعث شود احساس كنيد كه در سايه احساسات غير قابل پيش بيني و قدرتمندي هستيد. اين بروشور به منظور كمك به شما در درك و كنترل خشم ارائه مي‌شود.

ماهيت خشمبه گفته چارلز اسپيلبرگر، PhD، يك روانشناس كه متخصص در مطالعه خشم است، "خشم" يك حالت احساسي است كه از نظر شدت از تحريك خفيف تا خشم و خشم شديد متفاوت است. مانند ساير احساسات، با تغييرات فيزيولوژيكي و بيولوژيكي همراه است؛ هنگامي‌ كه شما عصباني مي‌شويد، ضربان قلب و فشار خون شما افزايش مي‌-يابد، همانطور كه سطح هورمون¬هاي انرژي شما، آدرنالين و نورآدرنالين نيز افزايش مي‌يابد. خشم مي‌تواند ناشي از حوادث داخلي و خارجي باشد.

مي‌توانيد نسبت به يك فرد خاص (مانند يك همكار يا ناظر) و يا رويداد (يك ترافيك، يك پرواز لغو شده) عصباني باشيد يا خشم شما ممكن است ناشي از نگراني يا نگراني در مورد مشكلات شخصي شما باشد. خاطراتي از وقايع تروماتيك يا خشمگين كننده نيز مي‌تواند باعث احساسات خشم شود. خشم مي‌تواند سركوب شود و سپس تبديل يا هدايت شود. اين اتفاق زماني مي‌افتد كه شما خشم را در خود نگه مي‌داريد، فكر كردن در مورد آن را متوقف مي‌كنيد، و بر چيزي مثبت تمركز مي‌كنيد.

هدف اين است كه خشم خود را مهار و يا سركوب و آن را به رفتار سازنده‌تر تبديل كنيد. خطر در اين نوع پاسخ اين است كه اگر اجازه بيان بيروني داده نشود، خشم شما مي‌تواند به سمت داخل متمايل شود. تمركز خشم به سمت درون مي‌‌تواند موجب فشار خون بالا يا افسردگي شود.


خشم بيان نشده مي‌تواند مشكلات ديگري ايجاد كند. مي‌تواند منجر به خشم پاتولوژيك، مانند رفتار غير انساني و تهاجمي‌ شود (به طور غيرمستقيم به مردم بتوپيد، بدون اين كه به آنها بگوييد چرا، به جاي اينكه با آنها به صورت مستقيم مواجهه كنيد) يا شخصيتي كه به نظر مي‌رسد همي‌شه تلخ و خصمانه است. افرادي كه به طور دائم ديگران را كوچك مي‌كنند، همه چيز را نقد مي‌كنند و نظرات نومي‌دانه مي‌دهند ياد نگرفته‌اند چگونه به طور سازنده خشم خود را بيان كنند. جاي تعجب ندارد كه آنها احتمالا روابط موفق زيادي ندارند.

خيلي عصباني هستيد و نياز به كنترل خشم خود داريد؟تست‌هاي روانشناختي وجود دارند كه شدت احساسات عصبي را اندازه گيري مي‌‌كنند، چقدر مستعد خشم هستيد و چقدر آن را به خوبي كنترل مي‌‌كنيد. اما شانس خوبي وجود دارد كه اگر شما دچار خشم هستيد، از قبل آن را مي‌دانيد. اگر فكر مي‌كنيد به نحوي رفتار مي‌كنيد كه خارج از كنترل و ترسناك به نظر مي‌رسد، ممكن است نياز به كمك براي يافتن راهي بهتر براي مقابله با اين احساس داشته باشيد.


براي كنترل خشم خود آماده هستيد؟

با در نظر گرفتن اين 10 راهنمايي مديريت خشم شروع كنيد.
1. قبل از صحبت كردن فكر كنيد
در گرماي لحظه، گفتن چيزي كه بعدا از ان پشيمان شويد، آسان است. چند لحظه قبل از اينكه هر چيزي را بگوييد، افكار خود را جمع كنيد و اجازه دهيد ديگر افراد درگير در اين وضعيت نيز همين كار را بكنند.

2. هنگامي‌ كه آرام شديد، خشم خود را بيان كنيد
به محض اينكه توانستيد به وضوح فكر كنيد، احساس سركوب شده خود را به شيوه‌اي جسورانه اما غيرتقابلي بيان كنيد. نگراني‌ها و نيازهاي خود را به وضوح و مستقيم، بدون آسيب رساندن به ديگران و يا تلاش براي كنترل آنها، بيان كنيد.

3. كمي‌ ورزش كنيد
فعاليت فيزيكي مي‌‌تواند به كاهش استرسي كه باعث عصبانيت شما مي‌‌شود كمك كند. اگر احساس مي‌‌كنيد كه خشم شما افزايش يافته است، به يك پياده روي سريع و يا دويدن برويد، و يا زماني را براي انجام ساير فعاليت‌هاي لذت بخش فيزيكي بگذاريد.

4. يك زمان استراحت به خود بدهيد
زنگ تفريح فقط براي بچه‌ها نيست. در طول روزهايي كه پر استرس هستند، استراحت‌هاي كوتاهي را به خود بدهيد. چند لحظه زمان آرام ممكن است به شما كمك كند احساس راحتي بيشتري براي آمادگي براي مقابله با انچه پيش رو داريد بدون تحريك و يا عصباني شدن داشته باشيد

5. راه حل هاي ممكن را شناسايي كنيد
به جاي تمركز بر روي آنچه كه شما را ديوانه مي‌كند، بر روي حل و فصل مسئله كار كنيد. آيا اتاق كثيف كودك شما شما را ديوانه مي‌كند؟ در را ببنديد. آيا همسرتان هر شب براي شام دير مي‌‌كند؟ بعد از ظهر درست كردن غذا را ديرتر برنامهريزي كنيد يا موافقت كنيد چند بار در هفته تنهايي غذا بخوريد. به خودتان يادآوري كنيد كه خشم هيچ چيزي را برطرف نمي‌¬كند و تنها مي‌تواند آن را بدتر كند.

6. براي تخليه خشم و استرس از شوخي و طنز استفاده كنيد
روشن شدن مي‌تواند به تنش‌هاي ناگهاني كمك كند. از طنز استفاده كنيد تا به شما كمك كند با آنچه كه شما را عصباني مي‌¬كند و احتمالا انتظارات غير واقعي كه از روند امور داريد روبرو شويد. از طعنه و كنايه اجتناب كنيد - اين مي‌تواند احساساتتان و همه چيز را بدتر كند.

7. مهارت هاي آرامش بخش را تمرين كنيد
هنگامي‌ كه عادت‌هاي خلق و خويتان فوران مي‌كند، مهارت‌هاي آرامش را به كار ببريد. تمرينات تنفس عمي‌ق را پياد كنيد، يك صحنه آرامش بخش را تصور كنيد، يا يك كلمه يا عبارت آرامش بخش مانند «آسان بگير» را تكرار كنيد. همچنين مي‌توانيد به موسيقي گوش دهيد، در يك مجله بنويسيد يا چند حركت يوگا را انجام دهيد - هر آنچه كه براي تشويق آرامش لازم است.

8. بدانيد چه وقتي لازم است به دنبال كمك باشيد
ياد گرفتن كنترل خشم گاهي اوقات براي همه چالش است. اگر خشم شما از كنترل خارج مي‌¬شود، باعث مي‌¬شود كارهايي انجام دهيد كه پشيمان شويد يا به اطرافيانتان آسيب برسانيد به دنبال كمك براي مسائل خشمتان باشيد.


برچسب ها: كنترل خشم , ماهيت خشم , راهکارهایی برای كنترل خشم ,
[ بازدید : 258 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ يکشنبه 16 شهريور 1399 ] [ 14:16 ] [ سامان ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر