بهترین روش برای برش استیل

استیل نوعی آلیاژ از ترکیب آهن و کربن می باشد که مقدار عنصر کربن در حدود دو درصد از جرم این فلز را تشکیل میدهد. به دلیل استحکام و انعطاف پذیر بالای استیل ، این فلز در صنعت کاربردهای فراوانی دارد.

بهترین روش برای برش استیل

در ادامه به روش هایی از برش استیل اشاره می کنیم.

برش فلزات به دو روش مدرن و سنتی انجام می گیرد. استیل را می توان با روش های مختلفی همانند فرزکاری ، هواگاز، سنگ زنی ، سمباده زنی ، گیوتین ، پلاسما، لیزر و واترجت برش داد. استفاده از برش پلاسما برای استیل 0.5 تا 170 میلی متر مناسب می باشد. این روش از روش هواگاز بهتر و کیفیت بالاتری دارد و علاوه بر این ها روش پلاسما از روش هواگاز سرعت بالاتری نیز دارد. ولی استفاده از روش پلاسما معایبی نیز دارد از آن قبیل می توان به این مورد اشاره کرد که پلاسما برای محیط زیست بسیار مضر است و برای بدن انسان و طبیعت بسیار خطرناک می باشد. همچنین در صورت خرابی تعمیرات سخت و پر هزینه ای دارد و در کل برش پلاسما هزینه های بالایی را در بر می گیرد. همچنین روش برش پلاسما امواج صوتی مضری تولید می کند که علیرغم اینکه انسان آن را متوجه نمی شود ولی به گوش بسیار آسیب می رساند.

برشکاری ورق استیل با لیزر

در برشکاری با لیزر یک پرتوی لیزر که معمولا نادیدنی است، در منبع تولید لیزر ایجاد می شود و توسط آینه ها به سمت نازل برش هدایت و توسط یک لنز متمرکز می شود. فاصله لنز نسبت به محل ورق قابل تنظیم می باشد تا بتوان نقطه کانونی پرتو را در ارتفاع مناسب دریافت کرد. پرتوی قوی نور به سرعت دمای قطعه کار را بالا می برد و ماده را ذوب می کند. در این روش یک جت گاز، مواد را از ناحیه برش بیرون زده و یک برش پیوسته به وسیله حرکت پرتوی لیزر ایجاد می شود. گاز کمکی (گاز برش) جهت محافظت و خنک کردن لنز و همزمان جهت کنار زدن ماده ذوب شده از شیار برش استفاده می شود.

بهترین روش برای برش استیل

مزایای برشکاری ورق با لیزر

به طور کلی می توان برشکاری ورق با لیزر را به صورت زیر بیان کرد:

۱سرعت بالا برش در مقایسه با سایر روش ها، به عنوان مثال یک لیزر CO2 1500 وات می تواند فولاد نرم با ضخامت ۲ میلی متر را با سرعت ۷٫۵ متر بر دقیقه برش دهد.

۲در بیشتر موارد اجزای برش بعد از برش بدون هیچ عملیات اصلاحی، بلافاصله آماده کاربرد است.

۳پهنای برش (پهنای شیار) بسیار باریک است (بین ۰٫۱ تا ۱ میلی متر). قطعات دارای جزئیات و شکل های پیچیده بدون محدودیت و نگرانی از حداقل شعاع داخلی که توسط فرزکاری و سایر روش های ماشین کاری مشابه تحملی می شود، قابل ایجاد است.

۴فرایند به طور کامل قابل کنترل توسط ماشین های CNC است. این مزیت همراه با عدم ضرورت به کار بردن آرایش پیچیده جیگ ها به این معنی خواهد بود که به طور مثال تغییر عملیات برش از محصول الف از جنس فولاد به محصول ب از جنس پلیمر در کسر دقیقه انجام می پذیرد.

۵اگرچه برش لیزر یک فرایند حرارتی است، منطقه حقیقی که توسط لیزر گرم می شود بسیار کم است و بخش عمده ماده گرم شده از محل برش خارج می شود بنابراین مقدار گرمای ورودی به حجم ماده بسیار کم است. HAZ بسیار کوچک است و از اعوجاج اجتناب می شود که برای برش فلز استیل برای ساخت تابلو مناسب می باشد.

۶این فرایند یک فرایند بدون تماس است، به این معنی که قطعه کار نیاز به گیره بندی پیچیده ندارد و کافی است زیر پرتو موقعیت دهی شود. مواد انعطاف پذیر و بسیار نرم می توانند با دقت فوق العاده بریده شوند و در حین برش جا به جا نشوند.

۷باریکی عرض شیار و عدم وجود نیروهای مکانیکی بر روی ورق تحت برش: طراحی و چینش قطعات تولیدی بر روی ورق می تواند بسیار نزدیک به یکدیگر باشد. بنابراین دورریز مواد می تواند به حداقل برسد. در بعضی موارد این مزیت تا آن جا پیش می رود که هیچ دور ریزی بین قطعات مجاور نیست.

۸اگرچه سرمایه اولیه برای تهیه ماشین برش ورق با لیزر قابل توجه است، هزینه کارکرد و عملیات دستگاه کم است. همانند روش های برش مکانیکی تیغه یا ابزار خاص گران و مصرف شونده ای نیاز نخواهد بود.

۹محیط کار تمیز بوده و کارایی بالاست و رضایت کارکنان را در پی دارد و با روش های تولید دیگر قابل رقابت شدید است.

۱۰ ماشین برشکاری ورق با لیزر در مقایسه با بسیاری دیگر از روش های برش مکانیکی بسیار امن است.

منبع : تابلو الماس